ABUS Gamechanger 2.0 Faster forward door verbeterde aerodynamica

Wetter/Ruhr, 21 juni 2023 – De nieuwe ABUS GameChanger 2.0 is de ultieme, aerodynamische helm voor professionele wielrenners, triatleten en andere ambitieuze atleten die alleen genoegen nemen met de snelste uitrusting. De GameChanger 1.0 is, als onderdeel van de ABUS performance helmenlijn, inmiddels een begrip op het gebied van aerodynamica. Hij heeft zich bewezen als aerodynamische tophelm in de grootste races ter wereld, van de Tour de France tot de Giro d’Italia. Samen met de profrenners van het Movistar Team heeft ABUS deze aerodynamische succesformule doorontwikkeld. Het resultaat: de GameChanger 2.0 – de nieuwe, ultieme, aerodynamische helm in de constante strijd tegen de luchtweerstand.

Met de komst van de GameChanger 1.0 is de vraag naar aero-helmen enorm toegenomen. Met zijn speciale multi-position design kwam er een absolute tophelm op het vlak van zowel ventilatie als aerodynamica. Gebaseerd op de prestaties van zijn voorloper, komt ABUS nu met de nieuwe generatie aero-helm: de GameChanger 2.0. Uit talloze testen blijkt dat de prestaties van deze helm op cruciale punten nog hoger liggen dan die van zijn voorloper. Het gaat daarbij om aerodynamica, ventilatie, draagcomfort en veiligheid.

Aerodynamica

Om te voldoen aan de meest moderne, aerodynamische vereisten bij hoge snelheden, heeft de GameChanger 2.0 ten opzichte van zijn voorganger een bredere Kamm Tail. Hierdoor is het aerodynamische profiel van de helm 11% langer geworden. Uitgebreide windtunnel- en parcourstests tonen aan dat de aangepaste, aerodynamische luchtstroom een coureur cruciale voordelen geeft, zeker tussen snelheden van 46 en 52 km / uur.

De GameChanger 2.0 heeft een Kamm Tail die aan de onderkant 8 graden verder naar beneden is gericht. Het aerodynamische profiel rondom het hoofd van de renner wordt door deze aangepaste hoek verder geoptimaliseerd, zeker wanneer deze op hoge snelheid, onder in de beugels racet. Bovendien zorgt de centrale AEROLBLADE in het bovenste deel van de GameChanger 2.0 ervoor dat de lucht nog beter om het hoofd van de renner stroomt vanwege interne luchtkanalen in de helm zelf. Deze kanalen zorgen daarmee niet alleen voor een verbeterde aerodynamica, maar ook voor een optimale ventilatie in dit belangrijke gedeelte van de helm.

Ventilatie

Tezamen met de verbeterde aerodynamica, zorgt de Airboost ingang aan de voorkant van de helm voor een comfortabele nieuwe standaard in ventilatie. De nieuwe EYEBROW VENTS zorgen ervoor dat tot wel 32% meer lucht door de helm heen stroomt om het voorhoofd te verkoelen. Verder zijn deze luchtkanalen de perfecte plek om je fietsbril in op te bergen. De horizontale ACTI CAGE luchtgeleiders stuwen de luchtstroom door de helm heen op hogere snelheid, wat zorgt voor een constante ventilatiestroom. In sprinthouding, met het hoofd naar beneden gebogen, worden de vinvormige luchtgeleiders van de ACTI CAGE een afgesloten oppervlak. Hierdoor stuwen ze de resterende luchtstroom, die niet gebruikt wordt voor ventilatie, in een ideaal, aerodynamische profiel over het hoofd heen.

De speciaal gevormde EYEWEAR PORTS aan de voorkant en de AIRPORT VENTS aan de achterkant van de GameChanger 2.0 zijn zo ontworpen dat ze ruimte bieden voor verschillende soorten sportbrillen.

Als er meer lucht naar binnen stroomt, moet er ook meer uit. Het AIRFLOW STAR DESIGN doet precies dat, met een 20% hogere luchtuitstroom. De luchtkanalen aan de achterkant van de helm zijn verder geoptimaliseerd, onder andere door een bredere luchtuitlaat. Deze luchtuitlaat is verbonden met de aangepaste luchtkanalen aan de binnenkant van de helm. Samen zorgen deze kanalen voor de best mogelijke luchtstroming.

De ABUS ontwikkelaars zijn erin geslaagd de luchtkanalen niet alleen te optimaliseren voor pure aerodynamica; het nieuwe ontwerp zorgt ook voor de ideale temperatuurregulatie door gelijktijdige druk- en zuigwerking van de in- en uitstromende lucht. De temperatuur regulerende werking van deze zogenaamde Forced Air Cooling Technology is gebaseerd op een methode die wordt gebruikt in de luchtvaart, het Venturi-effect. Het wetenschappelijk vormgegeven ventilatiesysteem creëert daarmee de ideale omstandigheden voor wielrenners om zich te kunnen concentreren en te presteren, zelfs op topsnelheid.

Comfort

Ook ergonomie en draagcomfort dragen bij aan snelheid. Wat heb je aan de best mogelijke aerodynamica als de helm niet lekker zit? Het nieuwe FLOW STRAP PRO-systeem aan de achterkant zorgt er mede dankzij de bredere V-vorm van de straps voor dat de helm altijd in de juiste positie, comfortabel op het hoofd past. Het centrale ZOOM PRO retentiesysteem werkt als een Zwitsers uurwerk: dankzij het nieuwe schuifsysteem geleidt het zowel de straps als het verstelsysteem altijd in de individueel beste standen.

Veiligheid

Met de GameChanger 2.0 doet het MIPS AIR NODE-systeem zijn intrede in de wereld van performance aero-helmen. Daarnaast worden de MIPS-exemplaren uitgerust met een FIDLOCK magneetsluiting – bekend om zijn snelle, intuïtieve en gebruiksvriendelijke sluiting van de helm.

Alle GameChanger 2.0-helmen zijn QUIN-ready, dat wil zeggen: voorbereid op het gebruik van de QUIN Crash Detection Chip. Op deze manier ben je met eenzame trainingsritten nooit alleen en wordt een noodcontact automatisch op de hoogte gesteld bij een crash. De QUIN-port, bedoeld voor het opladen van de sensor, is van binnenuit de helm toegankelijk in de vorm van een micro-USB-poort.

De GameChanger 2.0 wordt aangeboden in twee versies, in 11 verschillende kleuren en drie maten (S, M, L). Het gewicht van de helm is 260 gram (S), 265 gram (M) en 275 gram (L).

GameChanger 2.0 © ABUS

ABUS GAMECHANGER 2.0 – Faster forward door verbeterde aerodynamica

Bestand (zip) - 6.9 MB

Contact

Journalisten en redacties kunnen contact opnemen met onze Marketing- en PR-manager.

Maurice de Bekker
ABUS Nederland B.V. - Vestiging Terschuur Tolboomweg 10 3784 XC Terschuur